• Hjärtligt välkommen till Kostdoktorns Forum!

    * Du kan registrera dig kostnadsfritt som medlem till forumet här
    * Om du är nybörjare och undrar över något som gäller LCHF, pröva med att ställa en fråga här
    * Om du har tekniska problem med forumet, typ inloggningsproblem, använd då kontaktformuläret

    * Om du har en fråga som du tror en moderator kan lösa så kan du nå dem v
    ia PM, https://forum.kostdoktorn.se/staff/
    * Andra synpunkter på forumet tas med fördel som en diskussion under "Om Forumet".

Forum

  1. LCHF

    LCHF för nybörjare

    21 963 inlägg

    För dig som vill ha hjälp att komma igång.

    LCHF-erfarenheter

    27 146 inlägg

    Dela din historia. Eller skriv dagbok och berätta hur det går för dig.

    Underforum:

    Allmänt om LCHF

    30 409 inlägg

    Diskussioner om hälsoeffekter, viktnedång, biverkningar, diabetes, LCHF i sjukvården, recept, rapporter i media.

    Underforum:

  2. Mer om livsstil och hälsa

    Träning

    6 878 inlägg

    Diskussioner om träning på lågkolhydratkost.  LCHF och Paleo liksom andra varianter.

    Näringslära

    19 374 inlägg

    Diskussioner om mättat fett, kolesterol, insulin, kalorier, tallriksmodellen, stenålderskost, vitaminer, Omega 3, etc

    Övrigt

    22 680 inlägg

    Ämnen som inte passar på annan plats. Ordet är fritt.

    Underforum:

  3. Om forumet

    Om forumet

    1 915 inlägg

    Vad tycker du om forumet? Lämna din feedback och förslag på förbättringar och nya underforum här. Här finns också forumets regler och tips för nya medlemmar.

  • Nya ämnen

  • Senaste kommentarerna 

    • 2
      Styrketräning kolhydrater
      Angelico - Postat för
      Jag har ätit ketogent ca 7 år. Styrketränat längre än så. Ofta äter jag enbart ovanjordgrönsaker som kolhydrater, så det blir nog ca 20-30 gr kolhydrater från kålväxter, gröna bönor, aubergine, zuccini, gröna blad osv. Iband äter jag någon morot eller ett stekt äpple. Aldrig spannmål, sötsaker, frukt osv.  Jag har alltid full energi på min styrketräning oavsett om jag lyfter lågreps marklyft eller högreps träning.  Men det behövs antagligen för de flesta en infasningsperiod när man börjar äta ketgent och tränar. Många upplever sig svagare och tröttare då men det går över efter en tid. Själv gjorde jag en lite långsammare övergång så jag märkte aldrig av energisvackan då.
    • 4
      Glyfosat i vår mat
      Erik 2 - Postat för
      Det är så dags då ... Och Cocktail-effekter bryr myndigheten sig inte om.
    • 85
      Trötta muskler
      SvartaSara - Postat för
      Hm... Jag läste nyss ett inlägg i MAF-tråden, där du skrev lite om vad (sista) sjukgymnasten sagt. Jag skall vara ärlig och säga att jag inte följt tråden helt och hållet, bara läst lite då och då. Överarmarna? Hela överarmarna, eller vissa muskler mer än andra? Vad får du för bål- och ryggövningar? En fråga till bara När du går eller springer, kan du då känna bålmuskulaturen om du sätter ett finger strax under revbenskanten? Du är inne på lymfa, slagg, cirkulation. Du har fått veta att din kropp använder "fel" muskler. Jag tror det kan hänga ihop. Vid smärta och problem är svaret ofta: Styrketräning, vilket du har hört till leda. och ja, det är bra med styrka. Men frågan är vad och i vilket syfte? Så här: En muskel som är förkortad kan verka svag. Eftersom den är förkortad kan den kanske bara jobba 50% (drar bara till med en siffra, kan lika gärna ligga på 5%). Den jobbar allt den kan hela tiden. Diagnos: Svag. Botemedel: Träna muskeln. Muskeln får blodgenomströmning, det känns skönt. Muskeln behöver jobbas aktivt med, ja, och den behöver blodgenomströmning för att kunna bli längre och användas i sin fulla potential (och för att den inte skall ligga i som en handbroms, nervsystemet skall kunna rekrytera andra muskelkjedjor du behöver när du går och springer). Den behöver inte bli kortare. Kanske något..?
    • 11
      Frukt bättre än kött!!!
      jala - Postat för
      Du är inne på forumet som  mäter vad som helst. Går det inte att mäta så går det alltid att väga. Det räknas oxå en hel del här.
    • 10
      Drömmar
      Erik 2 - Postat för
      Det här märker jag också av. Natt efter de dagar jag äter för mina bakterier drömmer jag mycket (eller mer korrekt - kommer jag ihåg att jag drömt mycket). 
    • 0
      Bra artikel av Jason Fung om autofagi
      HelgeK - Postat för
                        Bra artikel                         https://idmprogram.com/longevity-mtor-autophagy-3/
    • 0
      Bra artikel av Jason Fung om autofagi
      HelgeK - Postat för
                                                 https://idmprogram.com/longevity-mtor-autophagy-3/
    • 151
      Effies erfarenheter
      Effie - Postat för
      Idag är jag inte lika frusen. Inte lika hungrig (uthärdlig hunger igår, men mycket funderande på mat mat mat). Däremot är jag fruktansvärt irriterad och stingslig. Inte så att omgivningen marker något (inte kan jag vara sur mot sambon som uppmuntrar mig och kommer med tekopp till mig, och arbetskamraterna har inget ont gjort); jag marker det bara själv. Vikten på de här två dagarna har gått ner 1,6 kg. Jag inbillar mig att sådant mest är vatten; var kommer allt vatten ifrån; var har jag det någonstans? Jag menar den där första gången, när man slutar med kolhydrater, det förstår jag...men nu? Och, lägger till: sötsmak I munnen när jag vaknar. Jag har inte ätit eller druckit något som smakat sött sedan jul. Finns säkert någon bra förklaring.
  • General Statistics

    • Ämnen totalt
      10 286
    • Inlägg totalt
      132 410
    • Medlemmar totalt
      7 635
    • Flest online
      150
      2017-10-15 13:38

    Vår senaste medlem Välkommen!
    Annika gerle
    Gick med 2018-01-23 07:07